Wanneer is het tijd om je loopschoenen te vervangen?
Drop image here

WANNEER HEB JE NIEUWE LOOPSCHOENEN NODIG?

Lopen en joggen is in!  Maar je schoenen tijdig vervangen is heel belangrijk om sportblessures te vermijden.

Wij polsten naar de beïnvloedingsfactoren voor de vervanging van je loopschoenen en we kregen tips van onze podoloog om je loopgedrag te optimaliseren.

Lopen is heel toegankelijk voor iedereen. Geen verplaatsing naar de sportclub, geen (ingewikkeld) materiaal aanschaffen, geen lidgeld betalen, niet afhankelijk van trainingsuren, … Neen: je trekt je loopkledij aan, zet je muziek op, maakt je spieren warm en hup there you go. Als het weer wat meevalt kan je lopen, waar en wanneer je maar wilt.

Loopkledij en -schoenen

 

Loopkledij is belangrijk en best aangepast aan de weersomstandigheden; een lange broek van Saucony, een winddicht jasje van Adidas, een t-shirt zoals de Dri-Fit van Nike

Maar loopschoenen zijn het belangrijkst! Je schoenen vormen de basis van je workout en met goeie schoenen kun je blessures en pijn vermijden of toch zeker een pak verminderen. Te lang lopen met oude schoenen is een no-go!

 


Roze dames loopoutfit
Drop image here

De juiste loopschoenen kies je met een loopanalyse

 

We vroegen raad aan onze Podoloog (= iemand die zich beroepsmatig bezighoudt met voetklachten die vooral voortkomen uit een verkeerde stand van de voeten waardoor het hele functioneren van het lichaam belemmerd wordt) Arno.

Arno vind je in de Sportlinewinkel in Roeselare (runningafdeling) terug voor een gratis loopanalyse en bijhorend podologisch advies (zonder aankoopverplichting) op volgende tijdstippen:

LOOPANALYSE BIJ SPORTLINE 

 

Onze gecertifieerde podoloog is aanwezig in Sportline Rumbeke op volgende tijdstippen:

Dinsdag:  van 13u30 tot 18u30
Woe en Zat: afwisselend van 13u30 – 18u30
Donderdag: van 14u30 tot 18u30
Zondag: van 10u tot 12u en  van 14u tot 17u

 

Factoren die de slijtage van je schoenen beïnvloeden

 

Volgens Podoloog Arno zijn er 3 elementen die de slijtage van je loopschoen kunnen beïnvloeden:

1. Het aantal km’s en loopsessie dat je loopt

Gemiddeld zou je toch aan 800 à 1000 km je schoenen moeten vervangen. Je kunt je trainingen loggen in een schriftje of registreren in een loopapp op je smartphone zoals Runkeeper, Runtastic, Strava,… Maar het gemakkelijkste is natuurlijk een hartslagmeter die alle trainingen opslaat en statistieken weergeeft zoals bijvoorbeeld de Tom Tom Runner 3 of andere hartslagmeters.

Hoe vaker je loopt, hoe sneller je schoenen ook vervangen moeten worden. Vergeet daarbij niet dat je schoen ‘adem nodig heeft’ voor 48 uur. Wanneer je dagelijks traint is het aangeraden om een 2e paar schoenen aan te schaffen om af te afwisselen.

Versleten loopschoenen, wanneer vervang je ze
Drop image here

2. De impact op de zool van je schoenen

Hoe zwaarder je weegt, hoe meer impact dit kan hebben op je schoenen, deze kunnen dan ook sneller verslijten. Volgens Bradeley (Podotherapeut en tevens Asics Pro teamlid) is de belasting per schoen namelijk 2 à 3 keer je lichaamsgewicht.

Ook de manier waarop je loopt kan invloed hebben op de slijtage van je schoenen. Iedereen is uniek en heeft dus andere voeten. De ene persoon heeft last van pronatie waarbij de voet teveel naar binnen kantelt. De andere persoon heeft last van supinatie waarbij de voet naar de buitenkant helt. Nog anderen hebben de ‘perfecte voet’ en hebben dan ook geen corrigerende loopschoen nodig om goed te kunnen lopen. (Onze podoloog kan na een test vaststellen welke soort loopschoen jij nodig hebt.)

 

3. De ondergrond waarop je loopt

Je kunt lopen op de loopband met een zachte ondergrond en zonder kans op steentjes. Ook op straat lopen kan je lopen (beton). Ook lopen op het uitgestippeld parcours in het bos of op de Finse piste is een optie. 1 ding is zeker: op een harde ondergrond slijten je schoenen het snelst. Het is natuurlijk ook handig om 2 paar schoenen aan te schaffen wanneer je buiten lopen afwisseld met het lopen op een loopband. Zo moet je je schoenen niet steeds kuisen als je in het bos gelopen hebt, en de loopband niet wil stuk maken.